Testa om ett ord finns genom att lägga det på ett galet ställe med flit - fusk, exploit eller bara helt normalt?

Skriv och diskutera om vad du vill som har med Wordfeud att göra

Moderator: dguldstrand

HenrikM_

Testa om ett ord finns genom att lägga det på ett galet ställe med flit - fusk, exploit eller bara helt normalt?

Inlägg av HenrikM_ » 23 sep 2018, 09:06

Hej - ja, jag hoppas ni förstår vad jag menar med rubriken - Testa om ett ord finns genom att lägga det på ett galet ställe med flit - fusk, exploit eller bara helt normalt?

Ett exempel: Säg att jag vill veta om ordet ZODIAKS går att lägga men inte är säker på om jag vill lägga det. Jag testar genom att lägga ZODIAKS vertikalt och får samtidigt ZBAJSKORV horisontellt. Eftersom jag med stor visshet vet att ZBAJSKORV inte finns kan jag alltså göra så här enbart för att ta reda på att ZODIAKS inte finns. Jag får felmeddelandet ”ZBAJSKORV och ZODIAKS finns inte i vår ordlista”, kan släppa ZODIAKS och smida andra planer.

Jag berättade för en icke seriespelande - tror inte hen spelar wf över huvud taget - bekant att jag gjort så här och till min uppriktiga förvåning tyckte han det var oetiskt. Själv kan jag inte på hundra år gå med på att det skulle vara fusk. Men möjligen är det en ”exploit”, ett sätt att utnyttja spelets funktioner på icke avsett vis.

Av den anledningen är jag nyfiken på hur många som använder denna metod och vad ni anser om den - dvs av den anledningen att om det är en exploit som vissa väljer bort och helt normalt spelande för andra, så kan det vara intressant att veta. Någon som är flinkare än jag på forumets funktioner kanske t o m kan starta en enkät.

:?

jeppsmik

Re: Testa om ett ord finns genom att lägga det på ett galet ställe med flit - fusk, exploit eller bara helt normalt?

Inlägg av jeppsmik » 07 okt 2018, 13:26

Jag har inte använt den metoden, men tycker att det är helt Ok, inte alls oetiskt på nåt sätt.

writtenbyhand

Re: Testa om ett ord finns genom att lägga det på ett galet ställe med flit - fusk, exploit eller bara helt normalt?

Inlägg av writtenbyhand » 08 okt 2018, 22:59

absolut helt ok! en väl beprövad metod också för min del.

webidoo

Inlägg av webidoo » 28 okt 2018, 18:38

Känns som en icke-fråga. Självklart testar man ord på det viset, skulle gissa att alla gör det. Ingår i spelet och det är på samma villkor för alla.

HenrikM_

Inlägg av HenrikM_ » 11 nov 2018, 18:27

Tack, som jag trodde. En rent spelmekanisk funktion.

Skriv svar